Vår verksamhetsidé är att göra skillnad i varje enskilt fall.

Vi vänder oss till barn, ungdomar och deras anhöriga och jobbar hårt för att skapa en god relation, tillit och förtroende till varandra – vilket är grunden i allt förändringsarbete.

Vi ska bidra till att skapa skillnad i varje enskilt uppdrag. Vi vill vara det mindre företaget som fokuserar på kvalitet snarare än kvantitet. Våra medarbetare ska uppleva en hög grad av delaktighet och medbestämmande som möjliggörs genom goda relationer och kommunikation i alla led.

Vi arbetar utifrån Socialtjänstens uppdrag som grund.Vi vänder oss till barn, ungdomar och deras anhöriga med psykosocial problematik, svårigheter inom familjesystemet eller i samspel med omgivningen. Vi vänder oss till familjer där enskilda personer har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, familjer med missbruk, våld eller övergrepp och familjer där föräldrarnas omsorgsförmåga är ifrågasatt.

Vi jobbar hårt för att skapa en god relation, tillit och förtroende till varandra ­– grunden i allt förändringsarbete. Vi arbetar även för att alla i familjesystemet ska komma till tals utifrån ålder och mognad.

FAMILJEBEHANDLING

Vi utgår från det som familjen är nöjda med, det som fungerar bra och utifrån det stärker vi familjens upplevelse av autonomi. Familjens erfarenheter från dessa goda mönster används sedan för att implementera nya strategier inom det problemdrabbade området. En viktig uppgift för våra behandlare är att minska vårdnadshavarnas eventuella skuldkänslor och förbättra känslan av kompetens, självförtroendet och stärka familjens självbild. Vi arbetar i familjens närmiljö, såsom bostad, förskola eller skola. Anhöriga och andra viktiga personer kan involveras. Vi arbetar under veckans alla dagar på oregelbundna tider och vår jour finns som stöd dygnet runt.

KOMPLETTERANDE UTREDNING I ÖPPENVÅRD

En kompletterande utredning i hemmet består ofta av en utredning samt en behandlande insats för att minska risken för sammanbrott i familjen under utredningstiden. Vi kartlägger mönster, resurser och svagheter på flera områden för att kunna göra en bedömning som sedan ligger till grund för en analys och rekommendation till Socialtjänsten och familjen. Bedömningen bygger på de observationer som gjorts i familjens närmiljö. Insatsen är av omfattande karaktär och genomförs oftast under en tidsperiod på två till åtta veckor med lämpligt intervall som Socialtjänsten föreslår. Vi har möjlighet att arbeta med familjen under veckans alla dagar vilket ger god inblick i familjens vardag och dessutom erbjuder vi jour under kvällar, nätter och helger. För att säkerställa god kommunicering med Socialtjänsten så använder vi oss regelbundet av BBIC som grund för det skriftliga, så väl som den muntliga redovisningen av arbetet.

FAMILJEPEDAGOGISKA INSATSER

Den familjepedagogiska verksamheten arbetar framförallt med att införliva strategier. Vi utgår från det som familjen är nöjda med, det som fungerar bra och utifrån dessa stärker vi familjens upplevelse av autonomi. Familjens erfarenheter från dessa goda mönster används sedan för att implementera nya strategier inom det problemdrabbade området. En viktig uppgift för våra behandlare är att minska vårdnadshavarnas eventuella skuldkänslor och förbättra känslan av kompetens, självförtroendet och stärka familjens självbild. Vi arbetar i familjens närmiljö, såsom bostad, förskola eller skola. Anhöriga och andra viktiga personer kan involveras.

OMFATTANDE FAMILJEBEHANDLING I HEMMET

Vi utformar ett individuellt anpassat arbetslag bestående av till exempel en samordnare, familjebehandlare och ungdomsbehandlare. Vi vill använda alla våra kompetenser till att möta upp de enskilda behoven. Vi anser att samverkan och samarbete med alla berörda runt familjen är en viktig framgångsfaktor. Vid behov finns även möjlighet att komplettera den omfattande familjebehandlingen med jourhemsplacering i vår befintliga jourhemsverksamhet.

HUR GÅR DET TILL?
Vi kartlägger mönster, resurser och svagheter på flera områden för att kunna göra en bedömning som ligger till grund för en analys och rekommendation till Socialtjänsten och familjen. Bedömningen bygger på de observationer som gjorts i familjens närmiljö. Vi har möjlighet att arbeta med familjen under veckans alla dagar vilket ger god inblick i familjens vardag. Vi erbjuder dessutom jour under kvällar, nätter och helger. För att säkerställa god kommunicering med Socialtjänsten så använder vi oss regelbundet av BBIC som grund för det skriftliga så väl som den muntliga redovisningen av arbetet.

HUR JOBBAR VI?
Vi arbetar utifrån en kognitiv och systemteoretisk grund och utgår från det enskilda uppdraget för att kartlägga familjens scheman, grundantaganden, värderingar och kultur. Tillsammans med familjen konkretiseras mål och delmål för att skapa motivation och delaktighet. Familjen får tillgång till både kortsiktiga och långsiktiga strategier. Att låta familjen vara en del i lösningen i ett tidigt stadie och låta dem beskriva sina svårigheter och definiera sina problem anser vi är grunden i lösningsfokuserat arbete.

För att skapa en förståelse av sambandet mellan barnet, vårdnadshavarna och den omgivande miljön använder vi oss av det utvecklingsekologiska synsättet. Utan den kunskapen är det svårt att förstå en familjs unika situation. För oss är det viktigt att studera familjesystemet utifrån barnets behov, föräldrarnas förmåga, familjefaktorer och miljö.

Alla våra insatser ska bygga på den enskilda klientens behov av unika och enskilda lösningar. Därför avstår vi från att låsa oss till särskilda program eller behandlingar som bygger på generella modeller. Vi vill kunna förhålla oss till fler perspektiv och synsätt samtidigt och snarare fokusera på den enskildes förutsättningar och begränsningar. Vi använder oss av specialpedagogiska lösningar och tydliggörande pedagogik för att skapa en god inlärningsmodell och vidmakthållande av nya strategier och strukturer hos både den enskilde och hela familjen. Vi bygger vårt arbete på pedagogik och behandling och behöver både kunna behandla dysfunktionalitet i familjer, samt kunna få dem att förstå vilka processer som hämmar deras utveckling och vilka processer som leder dem mot den förändring de önskar. Detta kräver enligt oss en god specialpedagogisk kompetens samt en god kännedom om barns utveckling, utvecklingspsykologi och moderna inlärningsteorier. Vi besitter god kännedom om insatser enligt SoL, LSS, LVU och har dessutom lång erfarenhet av barn och vuxna inom det neuropsykiatriska området.

Arbetet med föräldrarna och deras omsorgsförmåga kartlägger vi med hjälp av anknytningsteori, affektteori, samt grad av mentaliseringsförmåga. Föräldrarnas sammantagna grad av belastningar i vardagen kartläggs för att kunna bedöma om belastningarna är av tillfällig karaktär eller mer djupgående. Stödinsatserna utformas utifrån familjens samlade resurser i form av anhöriga och samhällets möjlighet att komplettera. Målet är att familjen ska återfå sin autonomi.