Stödboende

Syftet med stödboende är att ungdomen i trygg miljö ska utveckla färdigheter för att klara sin dagliga livsföring – skaffa rutiner för personlig hygien, städning, matlagning, tvätt, hantering av ekonomi, få ett socialt nätverk samt en meningsfull fritid. 

OM STÖDBOENDET
Ungdomen ska i trygg miljö utveckla färdigheter för att klara sin dagliga livsföring – skaffa rutiner för personlig hygien, städning, matlagning, tvätt, hantering av ekonomi, fungera i skola eller annan sysselsättning, få ett socialt nätverk samt en meningsfull fritid. Den unge får stöd i att förbättra relationen till anhöriga och vänner. Stödboendet vänder sig till unga från 16-20 år. Vid 16 års ålder krävs viss mognad, förmåga till självständighet och viljan att ha eget boende. Stödboendet kan vara steget efter jourfamiljehemsplacering, vistelse på HVB, SiS institution (ej aktivt missbruk eller kriminalitet) eller konfliktfylld hemmasituation.

Vid förfrågan om placering på stödboende är vi noggranna med att den unge ska vilja bo i egen lägenhet och utveckla färdigheter för att klara eget boende. När vi tar emot den unge på besök i stödboendet presenterar vi oss och för dialog om vilka förväntningar, önskemål och stödbehov personen har. Genom att föra dialog vill vi att den unge ska uppleva hög grad av delaktighet samt att det skapar goda förutsättningar för att bygga en relation.

STÖDBOENDET I DETALJ
Lägenheten är möblerad men ungdomen har ändå möjlighet att skapa sin egen stil. Lägenheten består av sovrum, badrum med tvättmaskin, kök och vardagsrum i öppen planlösning. Personen har tillgång till TV och internet och har egen entré och trädgård utanför. Stödlägenheten ligger i en suterrängvilla, ej institutionskaraktär. Ovanför lägenheten har vi ett gemensamhetsutrymme med kök, kontor och samtalsrum. Under dagtid kommer vanligtvis någon alltid vara på plats vilket bidrar till att öka känslan av trygghet och säkerhet. Samtidigt ger den enskilda stödlägenheten viss avskildhet där den personliga integriteten skyddas.

ORGANISATION
Den första tiden i stödboendet hålls fler enskilda möten (cirka tio timmar per vecka) för att organisera tillvaron. Om den unge har studier, går vi igenom skolschemat för att planera eventuellt morgonstöd, vardagliga aktiviteter (ADL), fritidsaktiviteter, inhandling, ekonomi och social samvaro. Vi har möjlighet att laga mat tillsammans med personen för att hen ska lära sig tillaga vissa maträtter och öka intresset för matlagning och eventuellt bakning. Vi stödjer och är gärna med vid fritidsaktiviteter.

Då den unge är 16 år ger vi stöd till att bygga upp relation med anhöriga och vänner. Vi är måna om att skapa en god relation och involvera föräldrar och anhöriga (om det inte föreligger hinder i form av våld eller hedersrelaterad problematik) och har tillsammans med den unge och socialtjänsten formulerat hur kontakten ska gå till.

STÖD SOM ERBJUDS PÅ STÖDBOENDET
Vi har utbildade familjeterapeuter som kan stödja ungdomen och anhöriga att förbättra relationen. Att bygga på ett fungerande socialt nätverk kan motverka känsla av ensamhet.

Förutom praktiskt stöd i vardagliga aktiviteter och stöd i att bygga relation med anhöriga och vänner bygger vi en god och trygg relation med personen. Det gör vi genom att skapa delaktighet, förutsägbarhet, ett lösningsfokuserat förhållningssätt, ett genuint intresse och genom att lyssna på den unge. Hen får stöd att sätta ord på tankar och känslor och genom stöd i att finna lösningar på vad personen kan göra vid känsla av ensamhet och otrygghet. Redan i början av placeringen påbörjas samtal och planering samt hjälp med att planera livet efter att personen lämnar stödboendet.

Vi stöttar den unge i kontakt med andra aktörer. Till exempel skola, vård, tandläkare, socialtjänsten och psykiatrin. Beroende på ålder, mognad och situation anpassar vi stödet. Exempelvis kan vi träna på hur man ringer och bokar läkartid, gå igenom vad den unge vill ta upp på möte med socialtjänsten, hjälpa till med transport och ledsagning vid behov till sjukvårdsbesök, tandläkare eller inköp.

MÅL OCH VISIONER
Målet är att den unge vid utflyttningen ska klara av att planera och göra matinköp, hantera ekonomi, klara av att väcka sig själv, laga mat, städa, tvätta, skapa struktur och rutiner i hemmet, strategier för att hantera känslolivet och uppnå känslomässig mognad. Vi motiverar, uppmuntrar och stödjer ungdomen till fortsatta studier efter grundskolan. Vi kan initiera, stötta och följa med ungdomen till studievägledare för eventuell anpassad utbildning som vid behov kan kombineras med praktik.

Om diskrepansen är för stor mellan nuläge och det önskvärda läget behöver vi börja med att få vardagliga aktiviteter att fungera. Till exempel rutiner för personlig hygien, sömn och dygnsrytm, nutrition, städ, tvätt och fritidsaktiviteter. Dessa aktiviteter kan vara grundläggande förutsättningar för att studierna ska fungera senare. Det är av stor vikt att stödja ungdomen med struktur och vägledning inför framtiden för att skapa motivation och meningsfulla mål och delmål för ungdomen att arbeta mot. Vi följer upp resultat med ungdomen och pedagogerna.