Handledning & utbildning

Handledning och utbildning utgör en stor del av vårt arbete och vi vill gärna dela med oss av vår kompetens.

HANDLEDNING

Vi erbjuder handledning till arbetsgrupper som arbetar inom socialt arbete. Till exempel verksamheter inom LSS (daglig verksamhet, serviceboende, gruppboende, personlig assistans, korttidsboende) och verksamheter som utgår från SoL (stödboende, boendestöd, HVB med flera). 

  • Processhandledning fokuserar på att utveckla arbetsgrupper eller individer. Handledningen ska lyfta teoretisk kunskap för att knyta an till det praktiska arbetet som utgår från deltagarnas yrkesvardag. 
  • Handledning med inriktning på kompetensutveckling riktar sig mot verksamheter inom LSS och socialpsykiatri. Utifrån verksamhetens behov innehåller varje handledningstillfälle ett tema för fördjupning och dialog som kopplas till de klienter man har inom verksamheten.
  • Metodhandledning inom motiverande samtal
  • Metodhandledning inom tydliggörande pedagogik (sociala berättelser, seriesamtal med flera).

UTBILDNING

  • Autismspektrumtillstånd och dess konsekvenser i vardagen. Hur bemötande strategier och metoder kan anpassas utifrån individen – 3 dagar.
  • Bemötande vid utmanande beteende utifrån lågaffektivt bemötande och modell för analys att tillämpa i arbetsgruppen – 2 dagar.
  • Fördjupning inom autismspektrumtillstånd, samsjuklighet och utmanande beteende – 2 dagar.
  • Vad innebär psykisk ohälsa? Psykiatriska diagnoser och dess symptom. Hur vi kan bemöta, stödja och förebygga psykisk ohälsa – 2 dagar.
  • Grundutbildning motiverande samtal – 2 dagar.
  • Motiverande samtal vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Fördjupningsutbildning inom motiverande samtal – 1 dag.

UTBILDNINGARNA I DETALJ

Autismspektrumtillstånd och dess konsekvenser i vardagen. 
Hur bemötande strategier och metoder kan anpassas utifrån individen.
3-dagars kurs.

Kursen ger en grundläggande kunskap om neuropsykiatriska diagnoser och autismspektrumtillstånd. Målet är att kursdeltagarna efter avslutad kurs ska ha grundläggande kunskap om vilka svårigheter och styrkor som diagnoserna medför, kunna göra en funktionsprofil, ha en hypotes om orsakerna till problem som uppstår i vardagen och hur man kan stödja brukaren.

Dag 1 kl 9.00-16.00

  • Presentation, förväntningar
  • Diagnoskriterier autism
  • Hur diagnosen visar sig inom kommunikation
  • Begreppen theory of mind, central koherens, exekutiva funktioner, minne
  • Hur man gör en funktionsprofil

Dag 2 kl 9.00—16.00

  • Genomgång av hemuppgift/reflektioner från föregående tillfälle
  • Utifrån funktionsprofil ge stöd genom:
    Tydliggörande pedagogik
    Övning i verktygen social berättelse, seriesamtal, erfarenhetsdagbok, känslor och affekter

Dag 3 kl 9.00-16

  • Genomgång av hemuppgift/reflektioner från föregående tillfälle
  • Samsjuklighet såsom ADHD, ADD, tourett syndrom, behandling, etisk värdegrund utifrån LSS
  • Summering av kursdagarna

Bemötande vid utmanade beteende utifrån lågaffektivt bemötande och modell för analys att tillämpa i arbetsgruppen.
2-dagars kurs.

Kursdagarna ska leda till fördjupade kunskaper i utmanande beteende. Målet är att kursdeltagarna ska kunna kartlägga varningssignaler, stödja till utveckling av skyddande faktorer och agera utifrån lågaffektivt bemötande. Kursdeltagarna kommer få tillgång till och öva på modell för analys som kan användas i arbetsgruppen. Utbildningsdagarna varvas med teori, film och övningar.

Dag 1 kl 9.00-16.00

  • Presentation, förväntningar
  • Beteenden
  • Bakomliggande orsaker till utmanande beteende, stress, lågaffektivt bemötande, affektsmitta
  • Affektkurva, kartlägga varningssignaler, film, grupparbeten, gemensamma reflektioner
  • Konfliktsökande beteende, motivation, envishet, arbeta med egna fall

Dag 2 kl 9.00-16.00

  • Genomgång av hemuppgift/reflektioner från föregående tillfälle
  • Självkontroll, skyddande faktorer, emotion och affekter, avledning, övning
  • Avledning, kaos, återhämtningsfas, utvärdering, modell för arbetsgrupp, etik
  • Summering, reflektion

Fördjupning inom autismspektrumtillstånd, samsjuklighet och
utmanande beteende.
2-dagars kurs.

Kursdagarna ska ge fördjupning inom autismspektrumtillstånd och de vanligaste diagnoserna för samsjuklighet såsom ångeststörningar, tvångssyndrom, ADHD/ADD och affektiva störningar. Fokus på utmanande och utåtagerande beteende. Målet är att kursdeltagarna ska kunna identifiera svårigheterna, stödja och kartlägga brukare med utmanande beteende. Utbildningsdagarna varvas med teori, film och övningar.

Dag 1 kl 9.00-16.00

  • Presentation, förväntningar
  • Autism och samsjuklighet med ADHD, ADD, ångeststörningar och dess konsekvenser
  • Lågaffektivt bemötande och dess principer

Dag 2 kl 9.00-16.00

  • Genomgång av hemuppgift/reflektioner från föregående tillfälle
  • Aktuell forskning och tillämpning vid utmanade beteende, varningssignaler och arbetssätt

Vad innebär psykisk ohälsa?
Psykiatriska diagnoser och dess symptom. Hur kan vi bemöta, stödja och förebygga psykisk ohälsa.
2-dagars kurs.

Målet är att kursdeltagarna ska få grundläggande kunskaper om diagnoserna bipolär sjukdom, depression, ångeststörningar, psykos och trauma/PTSD. De grundläggande kunskaperna består av att upptäcka symptom, kännedom om behandlingsevidens, bemötande och förebyggande åtgärder. Utbildningsdagarna varvas med teori, film och övningar.

Ramavtal med Stockholm stad.

Dag 1 kl 9.00-16.00

  • Presentation, förväntningar
  • Ångeststörningar
  • Panikångest, social fobi, GAD och OCD
  • Bipolär sjukdom

Dag 2 kl 9.00-16.00

  • Genomgång av hemuppgift/reflektioner från föregående tillfälle
  • Depression
  • Trauma/PTSD
  • Psykos
  • Förebyggande stödåtgärder för psykisk ohälsa

Grundutbildning motiverande samtal.
2-dagars kurs.

Motiverande samtal är en metod med mål att öka klientens motivation att komma vidare och förändras. Fokus för metoden är att genom att skapa relation hjälpa klienten få fram sina egna resurser och förmågor att välja och fatta egna beslut. Utbildningen kommer innehålla många tekniska övningar i metoden, men det räcker inte med att vara tekniskt kunnig i metoden motiverande samtal. Mi handlar om ett förhållningssätt i hur man kan skapa goda relationer med sin klient. Genom att skapa en god relation kring sin klient ökar möjligheten till att förändring.

Utbildningen kommer varvas med teori, övningar och film. Deltagarna kommer få mallar för de olika momenten i motiverande samtal.

Dag 1

  • Presentation av föreläsaren, utbildningsdagarna och deltagarnas förväntningar
  • Vad är motiverande samtal, forskningsstöd
  • Definition av Mi
  • Kärnan av Mi
  • Varför förändrar sig människor
  • Motivation och dess begrepp
  • Begrepp ambivalens, diskrepans
  • Film
  • Övning
  • Behandlarens färdigheter (samtalsteknik, förhållningssätt, rättningsreflex)
  • Principerna för Mi
  • Övning
  • Motstånd
  • Film
  • Övning
  • Sammanfattning av dagen

Dag 2

  • Reflektioner frågor från föregående utbildningsdag
  • Kort repetition och film
  • Att svara på motståndsbeteende
  • Övning
  • Förändringsprat, att höja klientens förmåga till tillit för förändring
  • Risker vid förändringsprat
  • Övning
  • Förändringsplan
  • Vidmakthållandeplan
  • Övning
  • Etik, etiska dilemman och hjälpmedel för att sortera etiska dilemman
  • Uppgift att spela in ett motiverande samtal till utbildningstillfälle 3
  • Sammanfattning av dagen

Motiverande samtal vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Fördjupningsutbildning inom motiverande samtal.
1-dagskurs.

Motiverande samtal är en metod med mål att öka klientens motivation att komma vidare och förändras. Metoden utgår från principerna för motiverande samtal men med verktyg som är riktade till individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Utbildningen kommer varvas med teori, övningar, och film. Deltagarna kommer få mallar för de olika momenten i motiverande samtal.

Förmiddagen fokuserar på deltagarnas övning i att hålla motiverande samtal, repetition och fördjupning. Presentation av Mi som metod vid klienter som har diagnoser som ADHD, autismspektrum tillstånd.

Upplägg:

  • Presentation av dagen
  • Kortare repetition
  • Fördjupning i begreppet motivation
  • Fördjupning i förhållningssätt och bemötande
  • Motiverande samtal för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom ADHD, autismspektrum tillstånd och förslag på ytterligare verktyg som är mer konkret anpassade
  • Sammanfattning av utbildningen